En nødvendig kostnad

Posted by admin on April 27, 2015
Uncategorized

Vi er ute etter å skrive litt variert om økonomi og næringsliv og i dag skal vi ta for oss det utskjelte og dypt ironiserte begrepet ‘teambuilding’. Mange setter kaffen i strupen bare man hører begrepet og det er forståelig. Teambuilding slik vi tenker på det er ikke helt slik som andre kanskje gjør det, og definitivt ikke som i worst-case scenarioet. Worst-case for mange er rett og slett å ta på seg en rød klovnenese sammen med kollegaene og gjøre tåpelige øvelser. Dette er ikke teambuilding, det er teambreaking.

Nå er det ute av verden og da kan vi komme til saken. En kostnad det kan være nødvendig å ta er den å sende hele arbeidsplassen på en konferanse! Konferanser er noe som ligger i skjæringspunktet mellom det faglige og det sosiale, og dette stedet er en fin plass å være på. Det kan være litt som en felles fest men også litt som en faglig seminar. Den faglige biten er egentlig litt underordnet i så måte, og her gjelder det å sveise sammen kollegiet på arbeidsplassen og til dette fungerer konferanser helt perfekt. Det er hyggelig å møtes utenfor arbeidsplassen og å kunne sitte rundt et bord og prate uformelt med hverandre og hygge seg med god mat og drikke. Man kan di at det ligner på et julebord i formen, men at det er noe mer nedtonet og som sagt med litt faglig påfyll.

Å møtes slik får dine ansatte til å føle seg verdsatte og dette vil være veldig lukrativt for bedriften din. Det er en liten gulrot – vi legger ikke skjul på det – men vi mennesker er slik at vi ønsker å bli sett og tatt litt ekstra vare på, og gjerne belønnet or litt ekstra innsats. Det er ikke verre enn det og det er helt enkle mekanismer som er i sving her.

Så hvis du ønsker å gi dine ansatte en grunn til å fortsatt jobbe for deg, utenom jobben i seg selv og lønnen, så kan det være greit å få skylappene av og arrangere noe koselig sammen – og ta gjerne med partnerene deres – det er viktig!